Honda Civic D16Z6 turbo

Da har vi fått inn et nytt prosjekt i vinter, en D16Z6, Honda sin 1600cc singelkam vtec som skal igjennom en oppbygging og porting. Den skal også turbokonverteres og målet er å få ut over 400whp.

Motoren sitter i et 1992 Civic EG chassis, og med tanke på den lave vekten kan bli ganske heftig når den blir ferdig.

 

Blokken notchet for å få plass til de smidde rådene.

 

Litt bilder av nedplukkingen. Blokken er kontrollert for urundheter for å se om den må borres eller om det holder med honing. Toppen er også nedplukket for åpning av portene, fresing av nye setevinkler og montering av nye ventiler, fjærer og retainere.

 

På denne skal vi teste to turboer ; En T3-T04E til å starte med og en Switzer turbo med spesiallaget hus og kompressorhjul vi kommer til å levere til kunder. Denne er designet for å yte 550whp, men samtidig klare å levere luft i et bredt område (dvs. lav og høy VE, lavt og høyt ladetrykk). Den blir designet for å spole D-serie motoren raskt, men samtidig produsere masse effekt.

Stempel/sylindervegg har en toleranse på 1 titusenedels tomme klaring, vekten pr. sylinder har en toleranse på 0,1g og lagerklaringer er innen spesifikasjon for turbo applikasjon.

Toppen går gjennom en stage3 portejobb. Vi freser ventilsetene til spesifikasjon med Serdi maskin. Her bruker vi custom vinkler og radier for å unngå eksosreversering samt optimalisere fløde.

Vi målte også ut de nye ventilfjærene for å finne ulikheter mellom fjærene samt stivheten. De nye fjærene er 50% stivere enn originalt og passer ypperlig til våre steg2 kammer som skal testes til våren (foreløpig skal motoren ha orginal kam).

 

Her er en dynovideo på 0,7bar trykk. Vi måtte gi oss her da clutchen slapp momentant når trykket passerte 0,8-0,9 bar.

Ny clutch er allerede i bestilling, men likevel er 250whp på 0,7bar trykk ganske respektabelt på en D16Z6 med standard kam, 58mm gasspjeld, 2,5" eksos og ebay turbo og grenrør.

Under ser du bilder av innkjøring uten wastegate (dvs. ingen ladetrykk). Bilen bremset 107whp med bare 120psi kompresjon, hvilket tilsvarer 7:1 i statisk kompresjon og bare ett hull i grenrøret. Dette er likevel mer enn hva denne bremser orginalt da den har 125motorhk hvilket tilsvarer ca. 95whp. Etter innkjøring var vi oppe i 150-160psi kompresjon, noe som tilsvarer 8,5-9:1 i statisk kompresjon som er akkurat der vi vil ligge.

 

Ny clutch kommer straks, og da fortsetter vi dynokjøringen for å nå målet på 400whp.

Bilder av motoren:

 

Bilder av bilen: